Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 4 februari 2014
Prof.dr. L.T.G. Theunissen (Instituut voor de Geschiedenis en Grondslagen van de Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Utrecht)

De Nobelprijzen ontrafeld

De Nobelprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan onderzoekers die een opmerkelijke prestatie hebben geleverd op het gebied van de natuurkunde, scheikunde, fysiologie of geneeskunde, literatuur, vrede of economie. Hoe en waarom kwam het instituut van de Nobelprijzen van de grond? Elk jaar is er een storm van kritiek op de beslissingen van de Nobelcommissie. Hoe wijst men de winnaar aan en wat is het belang van de winst voor wetenschapper en universiteit? De rijke geschiedenis van de winnaars en (net)niet-winnaars toont een kant van de academische wereld die je niet vaak ziet.

Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof.
Het Minnaertgebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Leuvenlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.