Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 4 maart 2014
Prof. dr. ir. H. van der Kooij (Biomechanical Engineering, Technische Universiteit Delft)

Mens en robot in beweging

Hoe kunnen we met technologische innovaties mensen met een bewegingsbeperking ondersteunen? Hiervoor kan robottechnologie worden ingezet, die mensen met een bewegingsbeperking helpt bij hun revalidatie. Het begon allemaal met de looprobot LOPES die aan de Universiteit Twente werd ontwikkeld. LOPES kan mensen, die tengevolge van een hersenbloeding gedeeltelijk verlamd zijn, assisteren bij het revalideren. Daarnaast wordt nu aan de universiteiten van Twente en Delft de “Mindwalker” ontwikkeld. Dit is een robotpak dat met hersensignalen bestuurd kan worden en dat mensen met een dwarslaesie weer moet kunnen laten lopen. Om revalidatierobots te ontwikkelen, is niet alleen extra technologische innovatie nodig. Diepgaande kennis van de werking van het menselijk lichaam is minstens zo belangrijk. De robottechnologie kan veel leren van de mens.

Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof.
Het Minnaertgebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Leuvenlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.