Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 7 januari 2014, in samenwerking met de Minnaert-kring
N. Bos, M.Sc. (Kapteyn Astronomical Institute, University of Groningen)

De sterrenkundige computer van Antikythera
De mechanisering van het wereldbeeld in de klassieke Griekse oudheid

Het Antikythera-mechanisme is een van de meest verbluffende voorbeelden van technologische en astronomische expertise uit de klassieke oudheid. Deze door tandwielen aangedreven computer uit de tweede eeuw voor Christus beschreef wanneer astronomische en sociale gebeurtenissen zouden plaatsvinden. Het is uniek omdat Griekse en Babylonische sterrenkundige kennis van zeer hoog niveau werd gebruikt in een bijzonder complex en geraffineerd technisch instrument. Niets vergelijkbaars is bekend tot aan de late middeleeuwen.

De lezing zal gaan over het bijzondere verhaal van de ontdekking van het Antikythera-mechanisme, naar het huidige onderzoek, en naar de impact dat het mechanisme heeft op ons begrip van wetenschap en technologische innovatie in de oudheid.

Jaarprogramma 2013-2014 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof.
Het Minnaertgebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Leuvenlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.