Jaarprogramma 2015-2016 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 3 mei 2016
Prof.dr. S.J.G. Vandoren (Institute for Theoretical Physcis, Universiteit Utrecht)

Honderd jaar Zwarte Gaten, Het Einde van het Begin

In het eerste deel van deze lezing blikken we terug op honderd jaar onderzoek naar zwarte gaten, dat startte in het jaar 1916: hun bestaan, hun vreemde eigenschappen, en de mysteries van de kwantum zwaartekracht. Honderd jaar later staan we nu aan het begin van een fascinerend nieuw tijdperk, zowel theoretisch als ook observationeel. Hier gaat dan ook het tweede deel over: zwarte gaten als kwantum computers, en het observeren van het samensmelten van twee zwarte gaten via zwaartekrachtsgolven.

Jaarprogramma 2015-2016 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal Atlas, op de 1e verdieping van het Victor J. Koningsbergergebouw, De Uithof.
Het Koningsbergergebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Budapestlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.