Jaarprogramma 2011-2012 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 1 november 2011
Dr. B.J. Hoenders  (Theory of Condensed Matter, Zernike Institute for Advanced Materials, Rijksuniversiteit Groningen)

Frits Zernike, veelzijdig "lichtend" fysicus en Nobelprijswinnaar

De Groningse Nobelprijswinnaar voor de natuurkunde 1953 Frits Zernike was een veelzijdig wetenschapper en begenadigd theoreticus en experimentator.  In de  voordracht zal de verscheidenheid van het wetenschappelijk werk van Zernike worden belicht. Uiteraard wordt de fase- contrast methode, waarvoor Zernike de Nobelprijs kreeg, behandeld, maar daarna zal ook kort worden ingegaan op de andere wetenschappelijke wapenfeiten van Zernike. We noemen bijvoorbeeld de Zernike- Ornstein, Zernike-Prins  en Zernike- van Cittert theorieën, die tot op de dag van vandaag als "basic, celebrated" gelden.  Ook zal de persoon Zernike uitgebreid worden "belicht".

Jaarprogramma 2011-2012 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof. De aanvang is telkens om 20.00 uur, de vergaderingen duren inclusief een pauze tot uiterlijk 22.00 uur.