Jaarprogramma 2019-2020 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 4 februari 2020
Prof.dr. C. Storm (TU/e - Theory of Polymers and Soft matter)

Wat beweegt ons?

Wij mensen zijn constant aan het bewegen. We lopen, we rennen, we rijden - allemaal weten we prima hoe voortbeweging werkt en voelt op de schaal van ons lichaam. Maar hoe komt die beweging werkelijk tot stand? Hoeveel energie is ervoor nodig, waar komt die vandaag en hoe komt die waar ze wezen moet? Hoe worden macroscopische krachten opgewekt vanuit de nanoschaal, en waarom laat onze intuïtie ons zo spectaculair in de steek bij het nadenken over beweging van hele kleine objecten? In deze lezing verken ik, aan de hand van een aantal intuïtieve schattingen en simpele wiskundige vergelijkingen, de fysische mechanismen en de moleculaire basis van beweging in levende systemen. Door steeds kleiner te kijken komen we terecht in een onzichtbare wereld waarin verbazingwekkend complexe nanomotoren met succes het fysisch evenwicht ontwijken, en slim samenspannen om ons lijf in beweging te zetten. De fundamentele inzichten uit die wereld dienen vandaag als inspiratie voor nieuwe technologieën, en ik bespreek een paar biologische en niet-biologische toepassingen waarin die mogelijk het verschil kunnen gaan maken.

Cornelis (Kees) Storm studeert in 1997 af in de theoretische natuurkunde aan het Instituut-Lorentz van de Universiteit Leiden. In 2001 promoveert hij onder prof. Wim van Saarloos op het proefschrift “Dynamics and Interactions of Coherent Structures in Nonlinear Systems”, over het gedrag van systemen op de rand van de chaos. In een drietal post-doctorale aanstellingen op, achtereenvolgens, de University of Pennsylvania in Philadelphia, het Institut Curie in Parijs en de Vrije Universiteit in Amsterdam legt Storm zich toe op de theoretische biofysica. Daarbij gaat zijn interesse met name uit naar het toepassen van methoden uit de statistische fysica op biologische materialen als DNA, membranen en cellen. In 2007 start hij een eigen groep aan de Technische Universiteit Eindhoven. In de tweede helft van 2015 was Storm als gasthoogleraar aan Harvard University verbonden, en in 2017 werd hij in Eindhoven benoemd tot hoogleraar Theoretische Biofysica waar hij nu de onderzoeksgroep 'Theory of Polymers and Soft Matter' leidt. Als deelnemer en leider van grotere onderzoeksconsortia speelt Storm een verbindende rol in het veld; samen met prof. Daniela Kraft uit Leiden organiseert hij de populaire Dutch Soft Matter Meetings, en naast verschillende commissie- en adviesraadslidmaatschappen is hij lid van de NWO-tafel voor de Natuurkunde.

Jaarprogramma 2019-2020 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal Atlas, op de 1e verdieping van het Victor J. Koningsbergergebouw, De Uithof.
Het Koningsbergergebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Budapestlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.