Jaarprogramma 2019-2020 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 3 december 2019
Prof.dr.ir. G.J.M. Velders (Marine and Atmospheric Research, UU / RIVM)

Klimaatverandering en de rol van de wetenschap bij internationale onderhandelingen

Aantasting van de ozonlaag, slechte luchtkwaliteit en klimaatveranderingen zijn milieuproblemen met een wereldwijde impact. De aantasting van de ozonlaag is via internationale afspraken aangepakt en deels onder controle. Klimaatverandering is misschien wel het grootste milieuprobleem van deze tijd. Het vergt grote inspanningen om klimaatverandering en de effecten ervan tegen te gaan. Maar ik ben er van overtuigd dat het wel mogelijk is, door een gezamenlijk inzet van wetenschappers, industrie, politici en burgers, ieder vanuit haar eigen rol. De internationale maatregelen die zijn genomen om de ozonlaag te beschermen en de luchtkwaliteit te verbeteren, laten zien dat milieumaatregelen kunnen werken. In de lezing zal ik in gaan op de interacties tussen de drie milieuproblemen en op de rollen van de verschillende stakeholders vanuit mijn ervaring met het Kigali Amendement onder het Montreal Protocol uit 2016.

Guus Velders is hoogleraar luchtkwaliteit en klimaatinteracties aan de Universiteit Utrecht en senior onderzoeker bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Hij doet onderzoek naar de effecten van (inter)nationaal milieubeleid op de luchtkwaliteit, aantasting  ozonlaag en klimaatverandering. De afgelopen 10 jaar is hij actief geweest bij onderzoek naar fluorkoolwaterstoffen wat aan de basis heeft gestaan van een mondiaal klimaatakkoord.

Jaarprogramma 2019-2020/a> | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal Atlas, op de 1e verdieping van het Victor J. Koningsbergergebouw, De Uithof.
Het Koningsbergergebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Budapestlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.