Jaarprogramma 2018-2019 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 14 mei 2019
Dr. P.H. Lambers (conservator Universiteitsmuseum Utrecht)

Het Natuurkundig Gezelschap in Utrecht en zijn instrumentencollectie: van 18e-eeuwse proefondervindelijke natuurkunde tot museaal erfgoed

In de tweede helft van de 18e eeuw werden in vele steden in Europa wetenschappelijke gezelschappen, genootschappen of maatschappijen opgericht. Deze hadden tot doel wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld in de natuurwetenschappen, te stimuleren, maar ook de meest recente ontdekkingen aan een groter publiek bekend te maken. In die lijn richtte hoogleraar in de natuurkunde prof. Rossijn in 1777 het Utrechts Natuurkundig Gezelschap op. De leden van het gezelschap waren hoogleraren of leden uit de gegoede burgerij. Direct na oprichting begon Rossijn met het bijeenbrengen van een natuurkundig instrumentarium.  In 1816 fuseerde het gezelschap met een tweede natuurkundig gezelschap dat in 1813 was opgericht. Tot rond 1870 werd het instrumentarium uitgebreid, hoewel de hoofdactiviteit langzamerhand verschoven was van experimenteren naar het organiseren van lezingen. In 1889 werd de collectie overgedragen aan de universiteit, waarna zij gaandeweg in de vergetelheid raakte. Na ‘herontdekking’ van de instrumenten in 1917 werd het initiatief genomen een Utrechts universiteitsmuseum te stichten om het academisch erfgoed van de universiteit te beheren. Het museum beheert inmiddels rond de 200.000 objecten. De historische collectie natuurkundig instrumentarium van het museum behoort tot de belangrijkste van Nederland en bevat ook internationaal gezien unica.

Jaarprogramma 2018-2019 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal Atlas, op de 1e verdieping van het Victor J. Koningsbergergebouw, De Uithof.
Het Koningsbergergebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Budapestlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.