Jaarprogramma 2018-2019 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 4 december 2018
Prof. Dr. J.M.J. van Leeuwen (Leiden Institute of Physics, Leiden University)

Schaatsen op glad ijs

Schaatsen is eeuwenoud, maar ondanks verwoede pogingen ter verklaring blijven er vragen. Minneart wijdt in zijn boek "Natuurkunde van het Vrije Veld", een uitvoerig hoofdstuk aan "het wonderbare ijs", maar waagt zich niet aan de fysica van schaatsen. Wat maakt ijs zo uniek dat alleen op ijs schaatsen goed mogelijk is? We zullen recente kwantitatieve berekeningen  toelichten van de wrijving die een snelle schaatser ondervindt.

J.M.J. van Leeuwen is emeritus hoogleraar in Leiden. Hij promoveerde in Amsterdam op een proefschrift gewijd aan methoden in de statistische mechanica. Na een aantal jaren in Nijmegen en in de Verenigde Staten, werd hij in 1969 hoogleraar in Delft. In 1986 werd hij benoemd tot hoogleraar theoretisch natuurkunde in Leiden.

Jaarprogramma 2018-2019 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home