Jaarprogramma 2017-2018 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 12 december 2017
Dr. E. van Sebille (IMAU, Universiteit Utrecht)

De natuurkunde van de oceaan: hoe leiden oceaanstromingen tot de plastic soep?

Er drijft ontzettend veel plastic afval in de oceaan. Dat plastic brengt schade toe aan het zeeleven. Maar waar komt dat plastic vandaan? Wat gebeurt er met het plastic als het in de oceaan is? En kunnen we het opruimen? Door de oceaanstromingen en hoe plastic daarin wordt meegenomen te modelleren proberen we antwoord te vinden op al die vragen, en zo vanuit de natuurkunde een bijdrage te leveren aan een schonere oceaan.

Erik heeft Klimaatfysica in Utrecht gestudeerd, en is daarna - ook in Utrecht - gepromoveerd op de stromingen rond Zuid Afrika. Na zijn promotie heeft hij gewerkt in Miami, Sydney en Londen. Sinds april 2017 is hij weer terug in Utrecht, waar hij nu Associate Professor in de fysische oceanografie is. Erik is in 2016 verkozen tot 'Outstanding Young Scientist' door de European Geosciences Union, hij is lid van de Utrecht Young Academy, en heeft onlangs een ERC Starting Grant gekregen om dispersie van plastic in de oceaan te onderzoeken.

Jaarprogramma 2017-2018 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal Atlas, op de 1e verdieping van het Victor J. Koningsbergergebouw, De Uithof.
Het Koningsbergergebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Budapestlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.