Jaarprogramma 2016-2017 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 7 maart 2017
Dr. R.A. Duine (Institute for Theoretical Physics, Universiteit Utrecht)

Zwarte gaten op een chip

Astronomische zwarte gaten zijn extreme objecten die daardoor enorm tot de verbeelding spreken. Experimenteel en observationeel zijn ze echter nauwelijks toegankelijk. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het bestuderen van analogieen van zwarte gaten in systemen die wel experimenteel toegankelijk zijn. In deze lezing geef ik een overzicht van deze actieve onderzoeksrichting en zal ik ons voorstel om zwarte gaten met spingolven te simuleren nader toelichten.

Jaarprogramma 2016-2017 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home