Jaarprogramma 2014-2015 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 6 januari 2015, in samenwerking met de Minnaert-kring
Dr. J. P. van der Schaar (Institute for Theoretical Physics, Universiteit van Amsterdam)

Het laatste nieuws van het oudste licht: de status van kosmologische inflatie

Na een korte geschiedenis van de kosmologie introduceer ik de kosmische achtergrondstraling als het bewijs voor een hete oerknal ruwweg 13,7 miljard jaar geleden. Wat heeft de kosmische achtergrondstraling ons geleerd en waarom zijn sommige eigenschappen van ons heelal zo bijzonder? Wat is kosmologische inflatie en waarom is dit exotische idee zo aantrekkelijk? Ter afsluiting bespreek ik de meest recente resultaten van de PLANCK en BICEP2 observaties en de consequenties voor modellen van kosmologische inflatie.

Jaarprogramma 2014-2015 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof.
Het Minnaertgebouw is alleen toegankelijk via de ingang aan de Leuvenlaan, niet via (loopbruggen naar) andere gebouwen.