Jaarprogramma 2012-2013 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 2 april 2013
Prof.dr. T. Röckmann (IMAU Atmospheric Physics and Chemistry, UU)

Methaan op Mars verklaard?

Het was een sensatie toen wetenschappers 10 jaar geleden methaan in de atmosfeer van Mars ontdekten. Zou dit een teken van leven op deze gure planeet kunnen zijn? Of zijn er onbekende geologische processen die het methaan produceren? Nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het Max Planck Institut in Mainz en de Universiteit van Edinburgh, toont aan dat er een tot nu onbekend proces is dat op Mars methaan zou produceren. Het gas ontstaat als meteoriet-materiaal met UV-straling, vergelijkbaar met die op het Marsoppervlak, wordt bestraald. Er is een permanente inval van kleine meteoriet-stofdeeltjes van ongeveer 100 micrometer doorsnede uit de ruimte op Mars. Deze bevatten een paar procent organisch koolstof, maar organisch koolstof is tot nu toe nog niet ontdekt op Mars. Hoe zou het koolstof worden afgebroken? Experimenten met meteorietstof, afkomstig van de grote Mars-meteoriet “Murchinson” laten zien dat UV-straling meteen grote hoeveelheden van methaan vrijmaakt uit dit materiaal. Maar er zijn ook grote open vragen: De penetratiediepte van UV-licht in meteoriet-stof is maximaal 1 micrometer, dus hoe wordt het materiaal uit de diepere laagjes blootgesteld aan UV? Verweringsprocessen op lange tijdschalen zouden hier een rol kunnen spelen. Uiteindelijk valt er zo veel koolstof-bevattend meteorietmateriaal op Mars dat dit de aanwezigheid van enkele parts per billion (ppb) methaan in de Mars-atmosfeer zou kunnen verklaren, en de nieuwe metingen op Mars tonen aan dat dit ook echt de bovengrens van methaan op Mars is.

Jaarprogramma 2012-2013 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof. De aanvang is telkens om 20.00 uur, de vergaderingen duren inclusief een pauze tot uiterlijk 22.00 uur.