Jaarprogramma 2011-2012 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 1 mei 2012
prof.dr. D. Bouwmeester (Quantum Optics, Leiden Institute of Physics)

Kwantumteleportatie en kwantumsuperposities

Ongeveer honderd jaar geleden zijn de basiswetten van de Quantummechanika ontdekt en tot op de dag van vandaag is er een levendige discussie over wat deze wetten ons vertellen over de natuur, het heelal, en ons bestaan. Terwijl Einstein en Bohr zich bezig hielden met de vraag hoe de quantummechanika te begrijpen is in termen van het vertrouwde klassieke wereldbeeld, richt de meer recente discussie zich op de omgekeerde vraag hoe het vertrouwde klassieke wereldbeeld volgt uit de onderliggende quantumwetten? Menig natuurkundige neemt zijn toevlucht tot parallelle werelden, andere tot 11 dimensionale ruimte-tijd structuren, en weer andere voorspellen een nauw samenspel tussen quantummechanika en de relativiteitstheorie die zwaartekracht beschrijft. Naast de vraag wat quantummechanika betekent is er de vraag hoe we de quantummechanika kunnen benutten voor toepassingen. Het is recent gebleken dat de quantummechanika tot revolutionaire ontwikkelingen in informatieoverdracht en computers kan leiden.

In de voordracht zullen zowel fundamentele als praktische overweging van de quantummechanika gepresenteerd worden en zal het principe van quantumteleportatie een centrale rol innemen. Tevens zal een uitdagend experiment worden besproken dat momenteel in opbouw is aan de Universiteit van Leiden in samenwerking met de Universiteit van Californie, Santa Barbara. Het doel van het experiment is om een klein spiegeltje in een superpositie van twee plaatsen te brengen. Dit is volgens de wetten van de quantummechanika mogelijk maar is nog nooit eerder aangetoond voor een dergelijk voorwerp.

Jaarprogramma 2011-2012 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof. De aanvang is telkens om 20.00 uur, de vergaderingen duren inclusief een pauze tot uiterlijk 22.00 uur.