Jaarprogramma 2010-2011 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 2 november 2010
Prof.dr. S.J. de Jong  (Institute for Mathematics, Astrophysics and Particle Physics, Radboud Universiteit Nijmegen)

De jacht op de Higgs

Het Standaard Model geeft een fantastisch accurate beschrijving van de elementaire deeltjes en hun onderlinge interacties. Alle deeltjes die in de loop der tijd door het model zijn voorspeld zijn ook experimenteel gevonden, behalve een: het Higgs deeltje. Dit tot nog toe aan detectie ontsnapt deeltje wordt voorspeld door het Higgs mechanisme dat een onontbeerlijk onderdeel vormt van de theorie en zonder welke de theorie niet zou werken. Al decennia lang wordt er jacht gemaakt op dit Higgs deeltje zijn bijzondere eigenschappen te meten en de integriteit van het Standaard Model te bevestigen. De grootscheepse drijfjacht is begonnen in de jaren negentig bij de grote elektron-positron botser op CERN bij Geneve, Zwitserland, is in de afgelopen tien jaar overgenomen door de Tevatron proton-antiproton botser bij Chicago, VS en gaat waarschijnlijk worden afgemaakt in de komende vijf jaar bij de Large Hadron Collider, een proton-proton botser op CERN.Het is echter de vraag of de LHC alle eigeschappen van de Higgs tot in wenselijk detail kan meten. Daarvoor is vrijwel zeker een nieuwe versneller nodig, bijvoorbeeld een lineaire elektron-positron botser die nu op de tekentafel ligt.

Jaarprogramma 2010-2011 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) of zaal 211 (Planetenzaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof (te bereiken via de ingang van het Buys Ballotlaboratorium, Princetonplein 5). De aanvang is telkens om 20.00 uur, de vergaderingen duren inclusief een pauze tot uiterlijk 22.00 uur.