Jaarprogramma 2009-2010 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 8 december 2009
Prof.dr. L.P. Kouwenhoven (Quantum Transport Group, Kavli Institute of Nanoscience Delft, Delft University of Technology)

Quantum Informatie met Nanotechnologie

De quantum computer bestaat nog slechts in theorie. De hardware moet helemaal vanaf nul worden ontworpen en gemaakt. Inmiddels hebben we al een aantal bouwstenen, de qubits, gemaakt met nanostructuren. De volgende grote uitdaging is het maken van een elektronisch circuitje die in z’n geheel in een goedgedefineerde quantum mechanische, verstrengelde toestand zit. Naarmate dit circuit groter wordt en meer qubits omvat, zou het steeds grotere problemen kunnen oplossen, inclusief problemen die op een klassieke computer een min of meer oneindig lange rekentijd nodig hebben.

Jaarprogramma 2009-2010 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

De vergaderingen worden gehouden in zaal 208 (Zonnezaal) van het Minnaertgebouw, De Uithof (te bereiken via de ingang van het Buys Ballotlaboratorium, Princetonplein 5). De aanvang is telkens om 20.00 uur, de vergaderingen duren inclusief een pauze tot uiterlijk 22.00 uur.