Jaarprogramma 2005-2006 | Home

Dinsdag 4 oktober 2005 (in samenwerking met de Minnaert-Kring)
Prof. Dr. P. Hoekstra (Hoogleraar Kustonderzoek, Faculteit Geowetenschappen, Universiteit Utrecht, Departement Fysische Geografie)

Het geweld van tsunami’s

Tsunami’s zijn lange golven met een lengte van vele honderden kilometers die kunnen ontstaan a.g.v. aardbevingen, submariene massabewegingen, vulkaanexplosies en zelfs de inslag van meteorieten. Aan de hand van de tsunami van kerst 2004 wordt nader ingegaan op het ontstaan van deze desastreuze tsunami en komen aspekten aan de orde zoals de voortplanting van de golf in de open oceaan, de vele veranderingen die een tsunami ondergaat in ondiepe kustwateren en tenslotte de golfoploop in de kustzone. Op basis van animaties, satellietbeelden en recente verkenningen in de verschillende getroffen kustgebieden zal een beeld worden gegeven van de processen en verschijnselen die zich hebben voorgedaan en de schade die is aangericht door dit type van natuurgeweld.

Terug naar het Jaarprogramma | Home

De vergaderingen worden gehouden in de grote collegezaal van het Gebouw voor Aardwetenschappen, De Uithof (te bereiken via de ingang van het Buys Ballotlaboratorium, Princetonplein 5). De aanvang is telkens om 20.00 uur.