Jaarprogramma 2003-2004 | Home

Dinsdag 2 maart 2004
dr. Dick Bierman (Universiteit van Amsterdam)

De relatie tussen fysica en bewustzijn

De subjectieve reductie van de toestandsvector is in de 70-er jaren empirisch onderzocht door Shimony. Recentelijk is aan de Universiteit van Amsterdam een conceptuele replicatie van zijn experiment uitgevoerd met tamelijk verrassende resultaten. Deze zullen kort worden gepresenteerd.
In het ‘global consciousness project’ wordt onderzocht of er correlaties zijn tussen het gedrag van een groot aantal over de wereld opgestelde hardware random number generators en globale gedeelde aandacht zoals bijvoorbeeld bij de aanslag van 11 sept. Kritiek op de resultaten in dit project werd o.a. geleverd door ‘t Hooft en een analyse procedure die aan deze bezwaren tegemoet komt zal worden besproken. Van het publiek wordt verwacht dat ze kritisch mee zullen denken en wellicht met suggesties voor verbeteringen kunnen komen.

Terug naar het Jaarprogramma | Home

De vergaderingen worden gehouden in de grote collegezaal van het Gebouw voor Aardwetenschappen, De Uithof (te bereiken via de ingang van het Buys Ballotlaboratorium, Princetonplein 5). De aanvang is telkens om 20.00 uur.