Jaarprogramma 2003-2004 | Home

Dinsdag 6 januari 2004 (met Minnaert-Kring)
dr. Geert-Jan Roelofs (Universiteit Utrecht)

De atmosferen van Aarde, Mars en Venus

De atmosfeer is een belangrijk onderdeel van het klimaatsysteem van een planeet. De relatief dunne gaslaag bepaalt de stralingsbalans van de planeet: de straling afkomstig van de zon warmt de planeet op, en die opwarming wordt gecompenseerd door emissie van straling afkomstig van het planeetoppervlak en van de atmosfeer naar de ruimte. Hoeveel straling daadwerkelijk geabsorbeerd dan wel doorgelaten wordt hangt af van de karakteristieke eigenschappen van de atmosfeer. Observaties en modelstudies hebben veel inzicht verschaft in de fysische en chemische principes die het aardse klimaat bepalen. Dezelfde principes zijn ook van toepassing op de twee buurplaneten Mars en Venus, maar wat voor klimaat ontstaat er wanneer belangrijke parameters andere waarden hebben? Wat voor rol speelt de stand van een planeet ten opzichte van de zon? Waarom bevat de atmosfeer van de aarde relatief weinig kooldioxide vergeleken met Mars, maar is het broeikaseffect op aarde veel groter? Wat betekent de aanwezigheid van water en wolken voor het klimaat, en waarom bevatten de atmosferen van Mars en Venus nauwelijks water? In deze voordracht worden de atmosferische circulatie en het klimaat van de drie planeten Aarde, Mars en Venus met elkaar vergeleken, en de invloed van baanparameters, de stralingsbalans, en de atmosfeer toegelicht.

Terug naar het Jaarprogramma | Home

De vergaderingen worden gehouden in de grote collegezaal van het Gebouw voor Aardwetenschappen, De Uithof (te bereiken via de ingang van het Buys Ballotlaboratorium, Princetonplein 5). De aanvang is telkens om 20.00 uur.