Voorstel documentatiebeheer voor praktisch werk
Doelstelling:
Uniform gebruik van labjournaals door studenten bij praktisch werk waardoor doel, methode, uitvoering en conclusie van een experiment eenduidig en traceerbaar gedocumenteerd zijn opdat de bewijsvoering en informatie overdracht van het onderzochte controleerbaar wordt.
Plaatsbepaling voorstel:
Het onderdeel documentatie van meetresultaten is een belangrijk aspect in het systeem dat de kwaliteit van onderzoek moet waarborgen. Bij onderzoeken waar gebruik wordt gemaakt van analytische methoden worden veel en verschillende gegevens verzameld, die allemaal noodzakelijk zijn voor een correcte interpretatie van de resultaten. Een overzichtelijke en juiste administratie is daarbij van groot belang. Bij het geven van (praktisch) onderwijs verdient dit onderdeel dan ook zeker de aandacht.
Bij het ontwerpen of optimaliseren van analysemethoden is het bovendien van belang dat de gedachtegang uit de verslaglegging gelezen kan worden. (Kent de student de zaken die bewijzen dat een resultaat betrouwbaar is?)
Als uitgangspunt voor dit voorstel is gekozen voor de manier waarop er volgens de GLP-richtlijnen de registratie van meetgegevens dient te worden bijgehouden. Hiervoor is gekozen, omdat deze richtlijnen speciaal betrekking hebben op analytisch chemisch onderzoek van farmaca.
Methode:
De student dient een labjournaal bij te houden. Aan dit labjournaal worden de volgende eisen gesteld:
Alle gegevens die door apparatuur op een apart vel worden afgedrukt (bijvoorbeeld HPLC en GC) moeten in een bijlagemap worden bijgehouden. De bijlagen worden chronologisch genummerd en geïndexeerd. Op de bijlage moeten de volgende gegevens genoteerd worden:
Toezicht
Controle door studenten onderling en steekproefsgewijze controle door de practicumbegeleiding.
Een verslag van een experiment bevat verwijzingen naar relevante gedeelten van het labjournaal en wordt samen met bijbehorend labjournaal ingeleverd.