Jaarprogramma 2017-2018 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home

Dinsdag 5 juni 2018
Dr. D. Bonn (Van der Waals-Zeeman Instituut, UvA)

Frictie: van schaatsen tot het bouwen van pyramides

Ik zal mechanische eigenschappen van natte granulaire materialen bespreken en laten zien waarom het gedrag heel subtiel kan zijn. Als je eenmaal de mechanische eigenschappen begrijpt, kan je deze kennis gebruiken om het perfecte zandkasteel te bouwen, of om te begrijpen waarom de oude Egyptenaren het woestijnzand met water bevochtigden voordat ze er zware stenen overheen sleepten. Ik zal vervolgens een aantal nieuwe resultaten laten zien over wrijving op microscopische schaal, tussen twee korrels. Als we de wrijving op microscopische schaal hebben begrepen, kunnen we ook andere wrijvingsproblemen gaan oplossen. Een heel Nederlandse frictie-vraag waar onlangs nog veel aandacht aan besteed is in de media, is waarom ijs glad is. Ik zal nieuwe resultaten laten zien die een moleculaire interpretatie geven van de gladheid van ijs.

Prof. dr.  Daniel Bonn is head of the van der Waals-Zeeman Institute of the University of Amsterdam, where over 80 researchers work. He is also group leader of the Complex Fluids Group, which studies the flow behavior of surfactant, polymer and colloid systems, and  totals about 30 people. Before coming to Amsterdam recently, he was a CNRS research director at the prestigious Ecole Normale Supérieure in Paris, where he led the ‘complex fluids’ group. He published more than 250 papers on wetting, complex fluids and hydrodynamics and was invited more than 40 times as a speaker at international conferences In the past five years. Daniel Bonn has a large amount of industrial collaborations such as with Michelin, SKF and Unilever, Shell,  DSM, Akzo Nobel, ASML etc. Bonn is also co-founder of the startup company GreenA that just received a Round A investment from a venture capital firm and now employs several people.

Jaarprogramma 2017-2018 | Vorige lezing | Volgende lezing | Home